Dordrecht

Prins Clausbrug

Opdrachtgever

Bouwcombinatie Dura Vermeer – Hillenbrand B.V.

Opdracht

Aanleggen schijnwerpers op het remmingwerk en LED verlichting in de reling van de brug.

26 oktober 2021 heeft Prinses Beatrix de Prins Clausbrug in Gemeente Dordrecht officieel geopend. De voetgangers- en fietsersbrug over het Wantij verbindt de nieuwe wijk Stadswerven met de historische binnenstad. Verkerk is verantwoordelijk voor het aanbrengen van de LED-verlichting in de reling. Dit zorgt voor een duurzame verlichting van het fietspad en levert zeker ook een spectaculair plaatje op in de avond.

Deze prachtige foto’s zijn gemaakt door onze eigen collega Gert-Jan de Wit. De brug wordt een belangrijke schakel in de toekomstige snelfietsroute richting Papendrecht. Architectenbureau René van Zuuk heeft de brug ontworpen. Het technisch ontwerp is een architectonisch hoogstandje. De klep van de brug kan bewegen dankzij een contragewicht in de mast. Als het brugdek open gaat, staat 260 ton 57 meter rechtop in de lucht. Het bewegingsmechanisme van de brug is nog nooit eerder toegepast. De aannemerscombinatie Dura Vermeer – Hillebrand BV heeft de brug gebouwd.

Infra