Utrecht

Gebouw Orteliuslaan

PERIAL AM heeft 4.755 m² in het eerder aangekochte gebouw aan de Orteliuslaan in het Utrechtse Papendorp voor een periode van tien jaar opnieuw verhuurd aan Deloitte. Onderdeel van de onderhandeling met Deloitte was de verduurzaming van het gebouw. Drees & Sommer heeft in opdracht van Périal onderzocht wat de mogelijkheden zijn om te voldoen aan de certificeringseisen voor gezond en duurzaam vastgoed.

Voor de reductie van de footprint van het gebouw worden diverse zaken in het gebouw aangepakt. Zo wordt de verlichting vervangen door LED en worden 55 elektrische oplaadpunten toegevoegd. Verkerk heeft hiervoor de opdracht ontvangen van Bosman Bedrijven.

Duurzame verlichting
We vervangen de bestaande verlichting voor duurzamere LED verlichting op de begane grond, tussenverdieping, 5e verdieping, 6e verdieping en de parkeergarage. De verlichting wordt geschakeld door middel van sensoren voor daglichtregeling en aanwezigheidsdetectie. Op alle verdiepingen vervangen we ook de noodverlichting. Deze zijn acculoos en werken doormiddel van een supercondensator die een levensduur van meer dan tien jaar heeft.

Slimme laadboxen met 55 laadplaatsen
De 55 laadboxen communiceren met elkaar door middel van een loadbalancing systeem. De hoofdverdeelkast wordt uitgebreid met 2 groepen van 250 ampère voor het voeden van de 55 nieuwe autolaadplaatsen. In de parkeergarage wordt een railkokersysteem gemonteerd. Deze wordt gevoed door de 2 x 250 ampère groepen, waarop de 55 laadboxen door middel van adapters worden aangesloten.

Hiermee worden in alle verdeelkasten en bij zware verbruikers een kilowattuurmeter gemonteerd. Deze meters worden onderling gekoppeld door middel van MOD-bus en aangesloten op het gebouwbeheersysteem.

Samenwerking met Bosman Bedrijven
Bosman Bedrijven installeert nieuwe watermeters die door Verkerk middels M-bus op het gebouwbeheersysteem worden aangesloten. Hierdoor zijn de meters op afstand uitleesbaar. De regeltechnische installatie wordt door Verkerk aangepast samen met Bosman Bedrijven. De gehele verduurzamingsslag wordt volgens planning eind dit jaar afgerond. De werkzaamheden vinden vanaf begin juli tot medio oktober plaats. Informatie over dit project en de duurzame installaties van Verkerk? Arnd Hoekstra vertelt u er graag meer over.

Vastgoed