Amsterdam

BAM Infra /
ProRail

Aanpassen van de W-installaties op Station Amsterdam Centraal Westknoop

Verkerk heeft opdracht gekregen van BAM Infra / ProRail voor het aanpassen van de installaties op Station Amsterdam Centraal.

Komende jaren werkt ProRail in en rond station Amsterdam Centraal. In de krappe ruimte tussen het IJ gaan ze verbeteren, vervangen en vernieuwen. Een complexe klus met een lange doorlooptijd.

De Westknoop wordt voorzien van een nieuwe, hoogwaardige bouwkundige afwerking van vloeren, wanden, kolommen en plafonds, geïntegreerd met gebouwgebonden en transfer gerelateerde voorzieningen en installaties.

De werkzaamheden zijn gestart in september 2022 en eindigen medio 2024. De bouw van gebouwinstallaties start in 2023.

Door de capaciteitsuitbreiding (meer reizigers, meer treinen) van het station worden de perrons op Amsterdam CS verbreed en ook de hijspunten worden verbreed en vervangen. Voor de verbreding van de bestaande perrons worden de bestaande spoordekken verwijderd. Als gevolg van de capaciteitsuitbreiding in de transferruimte moeten bestaande technische ruimtes worden verwijderd en de installaties op een andere locatie worden geplaatst.

Als gevolg van de civieltechnische en bouwkundige aanpassingen worden de bestaande installaties in het station aangepast.

Verkerk start de werkzaamheden voor de W-installaties in 2023:

• Engineering van alle gebouw gebonden werktuigbouwkundige installaties
  • Hemelwaterafvoerinstallatie (HWA)
  • Vuilwaterafvoerinstallatie (VWA)